Handige handeltjes

2 juni 2014 - Beijing, China

De Geurige Heuvel

Afgelopen weekend stond in het kader van het Dakenboot Festival. Men hoort dan zongz[1]i te eten, en dat heb ik ook gedaan, maar meer heb ik van het festival niet meegekregen. Het wordt voornamelijk in het zuiden van China gevierd. Maar een lang weekend is natuurlijk altijd goed, een goede gelegenheid om op stap te gaan.

Met twee vriendinnen ga ik naar de Geurige Heuvel voor een ‘gezonde’ wandeling in de natuur en een mooi uitzicht over de stad. Jammer dat het ontzettend warm is. Ook is de luchtkwaliteit om te janken. Van een gezonde wandeling valt niet te spreken.

We zijn het er snel over eens dat we niet zelf naar boven lopen, veel te vermoeiend op een dag als deze. Drie ijsjes later komen we bij de kabelbaan, een ritje heen en terug blijkt ontzettent duur te zijn. Gelukkig worden we aangesproken door iemand die ons met een auto kan brengen, voor bijna de helft van de prijs. Ergens ben ik blij dat ik niet in zo een eng stoeltje naar boven moet, doodeng.

Achteraf durf ik niet te zeggen wat enger is: de kabelbaan of de auto. Een klein busje met een dikke vrolijke man komt keihard op ons afrijden, hij rijdt ons net niet te pletter. Hij rijdt als een idioot de berg op, gelukkig moeten we al snel overstappen in het volgende busje. Maar ook deze chauffeur rijdt erg hard. "Eén foutje en we zijn er geweest" zeg ik tegen degene naast me, die het zo eng lijkt te vinden als ik.

Eenmaal boven op de berg wordt ons duidelijk waarom deze mensen ons voor de helft van het geld naar boven brengen. Met behulp van een zepfgemaakte ladder klimt jong en oud de hoge muur over om in het park te komen. Wij volgen braaf de instructies van onze "reisleiders" op en klimmen over de muur. Waarschijnlijk is het uitzicht op een heldere dag prachtig, maar vandaag beperkt de luchtvervuiling het uitzicht tot de bergvoet.

Tijd om terug te gaan. We lopen vol goede moed naar de plaats waar we de muur zijn overgekomen. Geen ladder en geen busjes. "Waarom hebben we dan ook van te voren betaald?" vragen we ons af. Dan zien we opeens een ladder in de bosjes liggen. We hadden natuurlijk kunnen weten dat deze mensen ons zouden bedriegen. Het vrouwtje dat ons de busrit aansmeerde had ons immers al eerder bedrogen: vanaf de bergtop zouden we alles kunnen zien, van die luchtvervuiling zouden we geen last hebben.

We roepen ‘nihao, nihao’ naar de mensen die aan de andere kant van de muur zouden moeten staan, maar we krijgen geen antwoord. Uiteindelijk vinden we een deur in de muur, met daarachter twee bruine pretogen. Het is een van de chauffeurs die ons beveelt snel door de deur te komen. We hadden beter moeten opletten: de ladder was verplaatst. We worden gelkkig weer veilig benden afgezet.

Grote Muur Muziek Festival

Dit weekend ben ik ook naar het Grote Muur Muziek Festival geweest. De naam zegt het al, het is een festival in de buurt van de Chinese Muur. Voor we het terrein opgaan drinken we op de parkeerplaats nog wat biertjes. Er zijn genoeg Chinezen die met rustassen vol bier, sigaretten en condooms lopen te zeulen om wat bij te verdienen. De meeste mensen verkopen de raarste merken bier. Nep Qingdao bier, nep Harbin bier, Elegant bier (geen idee wat het oorspronkelijke merk zou moeten zijn) en ga zo maar door. Zelf de sigaretten zijn neppe Zhongnanhai’s.

Eenmaal binnen blijkt het (Heineken) bier onbetaalbaar. Gelukkig lopen op het terrein ook mensen met bier die het ons graag verkopen. Hoe ze het binnen hebben gekregen is me een raadsel, maar ik ben er blij mee. Het zou me niets verbazen als zij ook een ladder hebben gebruikt om de muur over te klimmen.

[1] Een zongzi is een piramide-vormige rijstsnack, ingepakt in een bamboe- of reed blad. De gene die ik heb gegeten was er een met zeer kleverige rijst en een gedroogde vrucht aan de binnenkant. Over het algemeen zijn de zongzi ‘s in het noorden echter gevuld met rijst en vlees.

1. Myrthe:
    4 juni 2014
    Leuk verhaal weer! Ik weet nog dat ik die zongzi's wel lekker vond, maar bijna alle andere Nederlanders vonden ze ontzettend smerig :O Ieder zijn smaak hè ;)
    Wanneer kom je thuis uit het land van de bedriegers en het nep-bier? :P
    x Myrthe
  2. Jan:
    4 juni 2014
    In de Jane Austen boeken komen jongedames onder dergelijke omstandigheden altijd ridderlijke adelijke mannen tegen die de helpende aanreiken, maar dat romantische aspect ontbreekt helaas in jouw verhaal (humor). Ik hoop maar dat je door de slechtheid van de mensen daar geen motivatiecrisis krijgt, zou ik last van hebben. Je staat lief op de foto, zoals je bent
    hartelijke groet
    Jan
  3. Alexandra:
    4 juni 2014
    Hey Myrthe! Hoe is het? Wat je zegt klopt, de een vind het lekker, de ander niet. Ik vind het wel lekker, maar volgens mijn hanyu docent moet je er niet te veel van eten, dat is niet goed voor je maag... en je moet er al helemaal geen alcohol bij drinken... oeps
    Wordt dit festival in Taiwan eigenlijk gevierd? Of was je rond die tijd in China?
    Ik ga over een paar weken naar huis... gaan we van de zomer weer een keer met zn allen iets leuks doen?
  4. Alexandra:
    4 juni 2014
    Hoi Jan, geen ridders of adelen, maar wel ontzettend gelachen. Geen motivatiecrisis hoor, uiteindelijk is alles goed gekomen! Groetjes Alexandra
  5. Myrthe:
    4 juni 2014
    Ja in Taiwan wordt het gevierd, maar wij waren net een paar dagen weg toen dat was, dus heb het niet meegemaakt :( Gelukkig wel de zongzi's nog ergens kunnen proeven ;)
    Geniet van je laatste weken daar! x
  6. Jan:
    leuk om te horen Alexandra,
    groetjes
    Jan
  7. Christa:
    5 juni 2014
    En heb je nog in zo'n drakenboot gevaren?
    In Nederland zijn ze ook, zelfs wedstrijden op de Bosbaan!!
    Ik heb ook een keer meegedaan met een training, heel leuk!
    Veel plezier met je laatste weken in Beiing. Hier is het ook zomer geworden, volop genieten...
  8. Henk Filius:
    7 juni 2014
    Wat een mooi verhaal weer Alexandra,geniet er elke keer weer van. Je beleefd daar wat....
    Groet, Henk