‘Wat is de lucht vandaag slecht hè?’

27 februari 2014 - Beijing, China

Een gesprek openen met een taxichauffeur of een andere vreemde? Een klasgenoot begroeten? Een praatje met de docent? In Nederland zouden we zeggen: ‘Lekker weertje hè?’ of ‘Wat een rot/kut weer vandaag zeg’ (de woordkeuze is natuurlijk afhankelijk van je gesprekspartner). In China begin je eerder over de luchtkwaliteit. Het wordt door iedereen geaccepteerd alsof het een regenbui of een storm betreft.

De lucht is vandaag grijs en ik kan door de ‘mist’ de hoge gebouwen aan de overkant van de weg niet meer zien. Ze lijken verwenen in de grijze massa die in de volksmond ‘smog’ wordt genoemd. Vandaag is het de vierde dag achtereen dat je eigenlijk niet zonder mondkapje naar buiten zou moeten gaan. Maar, ik heb er geen. Of tenminste, ik heb er geen die mij beschermd tegen de schadelijke stofdeeltjes (pm2.5).

Het is een soort hobby van mij geworden om iedere dag, of het liefst om het uur, te kijken hoe de buitenlucht is. Dat doe ik op een site van de Amerikaanse ambassade[1]. De afgelopen dagen schommelde de luchtkwaliteit tussen het niveau van ‘zeer ongezond’ tot ‘gevaarlijk’ of zelfs ‘buiten index’. Het beste is om zoveel mogelijk binnen te blijven. ‘Deuren en ramen gesloten houden’ is het advies. Wanneer je je toch buiten moet of wil begeven, dan doe je er verstandig aan een geschikt mondkapje te dragen.

Toch zie ik het merendeel van de mensen zonder mondkapje. Of met een mondkapje die onvoldoende bescherming biedt. Ik zie maar weinig mensen die zich serieus beschermen tegen de ‘gevaarlijke’ lucht buiten. Ik vermoed dat het ijdelheid is. Wat het ziet er natuurlijk niet uit. Of misschien valt het in de categorie mei banfa[2], je hebt het maar de accepteren, net als een regenbuitje of een harde storm.

In mijn zoektocht naar een geschikt mondkapje, kom ik erachter dat het best lastig om een goede te vinden. In de supermarkt of de apotheek vind je alleen de gewone stofmaskers. Een van mijn docenten wees me op een ander probleem: veel maskers zijn nep. Natuurlijk, daar had ik nog niet aan gedacht, maar dit is natuurlijk China.

[1] http://www.stateair.net/web/post/1/1.html

[2] Zie blog ‘mei ban fa’. Betekenis: 'er zit niets anders op, er is niets aan te doen'

1. Myrthe:
    1 maart 2014
    Jeetje, hopen dat je later niets overhoudt aan die lucht! Als je zelfs de gebouwen aan de overkant van de weg niet meer ziet...
    Hopelijk heb je het verder wel naar je zin daar! 't Is niet zo heel lang meer voor het jaar alweer om is, dus geniet ervan nu het nog kan! x
  2. Alexandra:
    2 maart 2014
    Hoi Myrthe! De tijd zal het leren hihi. Verder zeker heel erg naar het zin! Hoe is het met jou? xx
  3. Myrthe:
    2 maart 2014
    Mooi! Met mij gaat het ook goed hoor ^.^ 'k Ben een weekje op skivakantie nu, en daarna weer hard aan het werk voor m'n diploma :) x
  4. Henk Filius:
    4 maart 2014
    "Mooi" verhaal weer Alexandra.

Groet, Henk
  5. Patricia:
    15 maart 2014
    Als je nog op vakantie komt mondkapje bij de Gamma halen ;) xxx