Bijbelclub

2 november 2013 - Beijing, China

23-10-2013

“Hello! Do you speak Chinese?” “Een beetje” antwoord ik. Mijn gesprekspartner gaat voor de zekerheid maar door in het Engels. “Ik ben een christen en ik geloof in de heilige bijbel” zegt hij vol overtuiging en trots. Mijn interesse is meteen gewekt. Hij nodigt me uit om naar zijn Bijbelclubje te komen. In Nederland was ik waarschijnlijk snel doorgelopen, maar hier klinkt het wel cool, Bijbelstudie in het Chinees. Ik vind het dan ook machtig interessant, christendom in China.

Het Bijbelclubje is op een andere universiteit hier in de buurt waar ik 7 jaar geleden veel kwam. We werden daar heen gestuurd om vrienden te maken die we vervolgens konden vertellen over ons geloof. Ik vond het toen verschrikkelijk en heb toen dan ook geen enkele vriend gemaakt, maar er waren mensen in mijn groep die enthousiast vertelde over hun evangelisatie prestaties. Overtuigd als ik in die tijd was van mijn geloof, en het belang van de verspreiding daarvan, zo overtuigd ben ik nu van… ja van wat eigenlijk?

Maar het leuke is dat ik nu terug ga naar die zelfde plaats. Niet opzoek naar een te bekeren vriend, maar om vrienden te leren kennen die mij willen bekeren. Samen met mensen die net zo overtuigd zijn van hun geloof als ik toen ga ik de bijbel te bestuderen. Ik ben zeer benieuwd!

De Bijbelstudie 28-10-2013

In de loop van de week heb ik drie klasgenoten gevonden die net zo nieuwsgierig zijn als ik. Dus enigszins opgelaten gaan we richting de Bijbelstudieclub. We worden warm ontvangen door ‘Broeder Dan’ en de andere broeders en zusters met een kopje bloementhee. Ieder week lezen de ze ‘Heilig Bijbel’  samen. Van voor af aan, iedere week een stukje. Vandaag is het tijd voor Genesis 3. Om de beurt lezen we een vers en daarna komt er een uitleg van broeder Dan.

Na een uur is het tijd voor getuigenissen. Iedereen mag iets vertellen, en er komen hele verhalen. De meeste verhalen gaan over hun werk en hoe ze zich daar als Christen moeten gedragen. Op zich best interessant, het lijkt voor ons zo vanzelf sprekend om onze verantwoordelijkheden op ons te nemen, er niet voor dingen weg te lopen. Als ik de verhalen die ik daar hoorde moet geloven, loopt iedereen in China weg voor zijn verantwoordelijkheden, behalve christenen.

Wanneer de verhalen over zijn eten we wat fruit, drink ik voor het eerst melk thee (niet vies) en kletsen we wat. Om eerlijk te zijn, was dit het leukste deel van de avond. Chinees kletsen en gedachten uitwisselen.

4-11-2013

Aanstaande maandag is er weer Bijbelstudie, ik vermoed dat we Genesis 4 gaan lezen. Voor die tijd wil ik nog een Chinese Bijbel aanschaffen, dan heb ik wat te doen tijdens de Bijbelstudie zelf hihi. Ik vind het leuk om de karakters te vergelijken met het Engels en te kijken hoeveel ik er van begrijp.

1. Linda:
    2 november 2013
    Oh Alex, wat super leuk, joh!! :-D Ik wou dat ik meekon :-O
  2. Myrthe:
    11 november 2013
    Wow de bijbelclub, jij zit niet stil daar! Goed dat je het naar je zin hebt en dat je alle kansen om Chinees te spreken ook benut! :)
    Nog even een vraagje. Waar kan ik je adres in China vinden? Ik zie het nergens op je blog (misschien kijk ik niet goed) :O
    x

公寓50719
    阿莲Filius,Alexandra
  4. Myrthe:
    11 november 2013
    Dank :) Met mij is het prima hoor!