Ochtend oefeningen

22 oktober 2013 - Beijing, China

Ochtend oefeningen

Vanmorgen moest ik vroeg op voor een groepsopdracht. Samen met een meisje uit Roemenië gingen we naar het park dat de Tempel van de Hemel heet. Onze docent heeft ons daarheen gestuurd omdat daar veel oude mensen ochtend oefeningen doen. De lucht is er goed vanwege de vele bomen, en als je vroeg genoeg bent is de entree gratis.

Het was een prachtige dag: de zon scheen, de lucht was blauw en de temperatuur was goed. Voor mij was deze opdracht heel erg leuk, omdat ik een beetje kon filmen en interviewen, iets waar ik tijdens mijn journalistiek opleiding ook altijd erg van genoot. De kwaliteit is dan wel niet zo best, ik vond het erg leuk om te maken.

Voor deze opdracht moesten we natuurlijk Chinees gebruiken, en dat leverde hilarische taferelen op. Vaak kunnen wij wel begrijpen wat er gezegd wordt, maar vooral ouderen lijken moeite te hebben met onze uitspraak en begrijpen ons dientengevolge niet altijd. Zo was er een man aan wie ik vroeg waarom hij een vogeltje verzorgde (yang). Hij dacht dat ik hem vroeg of hij met zijn vogeltje speelde (wan). ‘Nee, daar ben ik te oud voor’ was zijn antwoord.

In een andere geval was het andersom. Ik vroeg een man die aan de kant stond bij een groep dansende mensen waarom hij aan de kant stond. Zijn antwoord was overduidelijk: ‘Omdat ik geen danspartner heb’, maar ik dacht dat hij zei dat zijn buik te dik was, of iets in die richting. En voor mijn gevoel was ik uit het niets opeens aan het dansen… Ik bakte er niets van, dus ik kreeg letterlijk op mijn kop van de danslerares (ze sloeg me ja!). Ik ben maar snel weggerend. Op naar de volgende ochtend activiteit.

Een ander groepje oude mannen stond gezellig bij elkaar en we vroegen hen wat zij aan het doen waren. ‘Kletsen’, werd ons verteld. ‘Komen jullie hier iedere dag?’ ‘Ja, iedere dag.’ Het leek me onwaarschijnlijk dat ze hier iedere bij elkaar komen om te kletsen, ze moesten toch iets beoefenen? Maar nee, ze kwamen iedere dag om te kletsen. Bijvoorbeeld over het weer.

Het was een veelzijdige ochtend. We hebben vliegers en diabolo’s  gezien. Er waren kaartende mannen en een wandelaar. Daarnaast zagen we verschillende vormen wushu, taichi en andere voor mij onbekende ochtend oefeningen. Ontelbare mensen waren aan het dansen op slechte muziek die uit draagbare cd spelers schalde. En we hebben ook een aantal fluitgroepjes gezien, die overigens niet veel betere muziek produceerde dan de luidsprekers van de dansgroepjes.

PS: ik had een leuk impressie filmpje, maar helaas, ik krijg het nog niet voor elkaar de video online te krijgen...

1. Koen:
    24 oktober 2013
    Mooi verhaal!
  2. Debora:
    7 december 2013
    ''Ze sloeg je'' Nou heb je 1 keer kunnen voelen hoe ik mij soms voelde op de Dansacademie! ;)
    Vind wel dat ze grof deed tegen iemand die het gewoon voor de lol doet..
    Leuk om je zo te zien dansen! :)
    Dikke knuf!