Chinese bureaucratie

6 september 2013 - Beijing, China

Chinese bureaucratie

Gisteren heb ik kennis gemaakt met de Chinese bureaucratie. Ik moest namelijk naar een kantoortje om onze verblijfsvergunning te regelen. Mijn kamergenoot en ik hadden de wekker gezet en dachten het klusje in de ochtend wel geklaard te hebben, zodat we ‘s middags naar de voorlichting van onze beurs konden gaan. Eenmaal bij het kantoortje aangekomen, bleek dat we een papiertje misten; namelijk die van onze verblijfsplaats. We moesten dus weer terug naar onze dorm, ongeveer 20 minuten lopen.

Dat papiertje hadden we vrij snel op zak, dus vol goede moed gingen we terug naar Shaoyuan gebouw 3 kamer 126. Lunchpauze. Om 13:00 uur konden we terugkomen. Om 13:15 was er wat beweging en ik denk dat we om half 2 weer in de rij stonden. We hadden naar Chinees voorbeeld goed kunnen voordringen en waren snel aan de  beurt, ik had alle juiste papieren en genoeg geld bij me, dus bij mij was het allemaal in orde. Terwijl ik geholpen werd, kwamen er nog twee of drie overzeese Chinezen voordringen en terwijl ik bezig was, gingen zij uitgebreid staan praten. Tussendoor werden er nog een aantal telefoontjes afgehandeld en in totaal heb ik er alsnog lang over gedaan.

Toen was mijn kamergenootje aan de beurt. Zij had niet de juiste pasfoto, dus ging ze op pad voor een nieuwe. Daar gaat wat tijd overheen, aangezien foto’s eerst nog tien minuten gefotoshopt worden. Je mag immers niet te bruin zijn. Eenmaal terug bleken de pasfoto’s te klein en kon ze opnieuw op pad, waardoor ze de voorlichting moest missen.